Eidsberg Historielag på tur til Gålå 2011.

Eidsbergs historielags tur til Gålå og Peer Gyntspelet skulle bli en minnerik opplevelse. Turen gikk fra Mysen en solrik morgen tirsdag den 9. august med buss. 45 deltakere, strålende morgenfriske med håp om noen opplevelses rike dager. Vår sjåføt Øystein som er fra Eidsberg skulle bringe oss til Gålå trygt og behagelig, og vi ble ikke skuffet.

Første stopp var ved Eidsvill Verk hvor vi på forhånd hadde bestilt omvisning i Eidsvollbygningen, opprennelig reist rundt 1770 av brukseier Carsten Anker for seg og sin hustru Hedvig og deres sykelige datter Annette. Et herskapelig hus på 2000 kvadratmeter boligflate som skulle huse tre personer og deres tjenerskap. Eidsvollbygningens historie i vår tid er snarere knyttet til Grunnloven av 1814 som ble forfattet og undertegnet i dette hus.

Eidsvollbygningen anno 2011.

En dyktig og engasjert omviser tok oss med tilbake i husets historie, arkitektur, fordums eiere og tiden rundt 1814 på en måte som fikk historiens personer til virkelig å leve for oss. Solen skinte og varmet. Vi fikk tid til å nyte de vakre omgivelser og en kopp kaffe i Wergelands hus innen vi fortsatte turen mot jettegrytene "Helvete" i Espedalen. Underveis fikk vi sanne denne sommerens lunefulle værskiftninger. Det skyet til og regnet høljet ned. Imidlertidig satt vi tørt og behagelig i bussen, gode og mette etter en velsmakende lunsj på Rudshøgda.

Noen av turdeltakerne som beviser at de har vert ved "Helvete".

Vel fremme ved "Helvete" var værgudene igjen på vår side. Litt medbragte forfriskninger ble fortært før vi begynte nedstigningen til Nord-Europas største jettegryter. Noe av det villeste du kan oppleve i Norsk natur. Her fikk vi se hvordan vann og naturkrefter gjennom tusener av år har arbeidet og formet selve grunnfjellet der. Stedets eier ga oss en innføring om omgivelsene, jettegrytene og opprinnelsen til navnet "Helvete". Alt krydret med lun humor og ikledd Espedalens dialekt. Målet for dagen var Dalseter Høyfjellshotell som viste seg å ligge i naturskjønne omgivelser øverst i fjellbygda Espedalen. Flott utsikt utover dalen og inn i Jotunheimen. Vi ble tatt vel imot av stedets personlige eiere i 3. generasjon. Det var godt å komme fram, få hvilt seg og spist en velsmakende middag før vi stupte til sengs etter en opplevelsesrik dag med bra vær i tilegg.
Neste dag, etter frokost, fikk vi en 4 timers bussrundtur med lokalguide i Peer Gynts rike. Guiden viste seg å være hotellets seniorsjef, Erik Gillebo. Han medvirket i høyeste grad til at omvisningen ble mer enn å opplave naturen rundt Skåbu, Kvikne, Sødorp og Vinstra. Han viste seg å være et oppkomme av lune historier som kalte på smil og latter. Vi stoppet blant annet ved Sødorp kapell hvor det er reist en minnestein over Per Gynt eller Peder Olsen Hage som var forbildet for Henrik Ibsens "Peer Gynt". Vi kjørte også forbi Håhå gård hvor den orginale Per bodde. Turen gikk videre over turens høyeste punkt Krøkla som ligger 1000 meter over havet. Her tok vi en stopp med medbragt kaffe og kjeks. Flott utsikt mot Jotunheimen og Rondane. Videre gikk turen i praktfulle omgivelser mot Kvamsfjellet.

Ellen Horn og Dennis Storhøy viste fremragende skuespillerkunster i "Peer Gynt".

Kvelden denne onsdagen var viet "Peer-Gynt-Spelet" ved Gålåvatnet. Vi hadde kledd oss godt da vi viste at det kunne bli kaldt. Det skyet til utover kvelden og noen regndråre dalte, men våte ble vi ikke. Spelet overgikk våre forventninger. Kort og godt en enestående opplevelse. Utrolige skuespillerprestasjoner. Turen tilbake til hotellet fikk vi med fullmånen til følge. Natten gikk over til frost.

Turdeltakerne som var med på turen til Gålå og "Peer-Gynt-Spelet".

Torsdag var hjemreisedag etter frokost. Vi tok turen innom Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen. Her var det så mye å se og oppleve at vi hadde trengt mange timer, men et inntrykk av veiens historie, både med mennesker som lagde dem og reiste på dem fikk vi. Et virkelig enestående museum. Reisen gikk videre mot Rudshøgda for lunsj. Der satte vi av såpass med tid at den som ville kunne gå langs Prestvegen til Prøysenstua. Solen skinte og det var godt og varmt å spasere. Plassen fremstår i dag som en romantisk idyll. Deretter gikk turen tilbake til Mysen etter noen flotte dager med Eidsberg Historielag som vertskap. Det gledet vertskapet at deltagerne ser frem til en ny tur i 2012.